Столиця Швейцарії Женева планує протягом наступних чотирьох років звільнити вулиці від рекламних щитів. Їх у Женеві чимало, і під час карантинних обмежень велика кількість рекламних площ була пусткою. За статистикою, близько 3000 рекламних щитів виявилися незатребуваними протягом останніх кількох років.
Водночас міські активісти влаштували справжню боротьбу в судах із вимогою змінити урбаністичну екосистему Женеви та прибрати з неї рекламні щити та інші об’єкти зовнішньої реклами.
Навіщо активістам боротьба з рекламою?
Головним аргументом женевських активістів стала шкода, яку реклама нібито завдає мешканцям та гостям міста. Так, серед чинників, які негативно впливають на місто, активісти згадували:
- Збільшення видатків мешканців через вплив зовнішньої реклами на рішення про купівлю того чи іншого товару.
- Ментальне навантаження інформацією. Рекламні продукти дійсно впливають на інформаційне поле, насичуючи його точно поданою інформацією про той чи інший продукт, послугу, подію.
Загалом, швидше за все, справа в перерозподілі ринку рекламної продукції, як вважають експерти.
Як заборона зовнішньої реклами вплине економіку?
Незважаючи на аргументи активістів, не можна скидати з рахунків і такий фактор, як прибуток від розміщення реклами, яка щороку потрапляє до бюджету міста. За підрахунками економістів, Женева втратить вливання до міського бюджету у розмірі 7 мільйонів євро щорічно. При цьому бюджет швейцарської столиці і так має суттєвий дефіцит — станом на 2021 річний дефіцит становив практично 30 мільйонів євро. Тож боротьба із зовнішньою рекламою для міста не буде однозначно позитивним рішенням.
Чи рекламні щити демонтують?
Насправді, ясна річ, 100% реклами з вулиць Женеви прибирати і не планують. Точна кількість об’єктів, які доведеться прибрати, поки що невідома, адже закон про заборону ще не ухвалено урядом. За прогнозами, можливо, під демонтаж потрапить 10% усіх щитів, встановлених у місті.
Більше прибрати навряд чи вийде, адже частина рекламних носіїв перебуває у приватній власності, а частина відведена під соціальну рекламу та рекламу державних органів.
Прецедент Женеви єдиний?
Женева далеко не першопрохідник у боротьбі із зовнішньою рекламою. Аналогічну політику вже впроваджують у життя муніципалітет французького Гренобля та мерія міста Ченнай в Індії. Тут також заборонено рекламні носії на вулицях. А бразильський Сан-Пауло відмовився від зовнішньої реклами ще 15 років тому. Також заборони на розміщення вивісок та рекламних щитів діють у 15000 міст США, у норвезькому Бергені.
При цьому уряди цих населених пунктів запевняють, що заборона рекламних щитів дозволяє привернути увагу до архітектури міста, не відволікаючись на комерційну інформацію. Але й заперечувати скорочення надходжень до міського бюджету жодне з міст, що ухвалили подібні закони, не стало. Таким чином, зовнішня реклама може бути як негативною рисою міської інфраструктури, і позитивної. Зокрема, з її допомогою можна добре маскувати непривабливі візуально міські квартали, наприклад, промзону, спальні типові райони. Також реклама приносить прибуток до бюджету. А при правильному розміщенні та виборі логічного дизайну, зовнішні рекламні щити можуть стати окрасою та продовженням міського ландшафту, а не дисонуючим елементом.
В Україні повних заборон на рекламу немає. Але є свої обмеження. Якщо ви хочете замовити рекламну продукцію, яка не дратуватиме око, але при цьому точно приверне увагу покупця, в LEVUS ми допоможемо вам підібрати відповідні варіанти та продумаємо проект «під ключ», починаючи від концепції та вибору рекламних площ, закінчуючи втіленням проекту в життя .